INTEGRACJA SENSORYCZNA
JAKO METODA TERAPII
Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy
z dziećmi. Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy.
Teoria SI bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka,
gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów,
zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny
warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się
bez zaburzeń i dysfunkcji.
NA CZYM POLEGA
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?
Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu,
wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów
(równowagi, propriocepcji-czucia własnego ciała, dotyku,
wzroku, słuchu, węchu, smaku).
Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii
wykorzystywane są sprzęty i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka
oraz usprawniające jego funkcjonowanie w różnych sferach.
INTEGRACJA SENSORYCZNA
- RODZAJE TRUDNOŚCI I PROBLEMÓW DZIECI
Czasem dzieci mają różnego rodzaju trudności w codziennym funkcjonowaniu:
- są zbyt ruchliwe, nadaktywne
- są zbyt powolne, nieśmiałe, wyciszone
- unikają zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach,
karuzeli; cierpią na chorobę lokomocyjną
- są mało sprawne ruchowo, słabo biegają, skaczą, mają trudności z jazdą na rowerze,
- mają problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek)
- częściej niż inne dzieci przewracają się,upuszczają lub psują zabawki
- unikają zabaw plastycznych z użyciem jąk (plastelina, glina, piasek, farby)
- mają trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
- mają opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy
- mają kłopoty z czytaniem i pisaniem
- mają trudności z koncentracją uwagi
- nie chcą jeść albo jedzą w sposób nieuważny, brudząc ubranie
- negatywnie reagują na pewne bodźce dotykowe,
- nie lubią mycia włosów, czesania, obcinania paznokci,
- unikają określonych materiałów, nie lubią chodzić boso
- często reagują złością, bywają agresywne
PRZYCZYNY
Przyczyną tych i innych, nie wymienionych tutaj trudności rozwojowych bywają
bardzo często zaburzenia integracji sensorycznej - skomplikowanych procesów
neurofizjologicznych, leżących u podstaw naszego zachowania i uczenia się.
Dzięki odpowiedniej, profesjonalnej diagnozie i terapii, uwzględniającej aktualny
poziom rozwoju neurofizjologicznego dziecka, możemy pomóc dzieciom lepiej
radzić sobie w życiu.
TERAPIA SI (TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ)
POMAGA DZIECIOM, KTÓRE:
- doświadczają trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią)
- mają problemy ruchowe (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi)
- nie lubią się uczyć (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest "leniwe", o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę)
- są nadmiernie ruchliwe, mają kłopoty z koncentracją uwagi
- cierpią na nadpobudliwość psychoruchową, ADHD
- są zbyt spokojne, powoli wykonują codzienne czynności
- są nadwrażliwe lub zbyt mało wrażliwe na bodźce - wzrokowe, słuchowe, dotykowe
- są nadwrażliwe na ruch (negatywna reakcja na ruch, choroba lokomocyjna)
- doświadczają trudności w mówieniu (niewyraźna mowa, opóźnienia rozwoju mowy)
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
- INFORMACJE ORGANIZACYJNE
CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOTKAŃ w CENTRUM SENS:
1 - 2 razy w tygodniu
CZAS TRWANIA TERAPII:
Od 6 miesięcy do 2 lat - w zależności od stopnia zaburzeń i trudności,
częstotliwości zajęć oraz motywacji dziecka do wykonywania ćwiczeń
CZAS TRWANIA JEDNEGO SPOTKANIA
30 lub 50 minut
TERMINY SPOTKAŃ TERAPEUTYCZNYCH
ustalone dogodne dla rodziców i terapeutów stałe dni i godziny
STRÓJ DO TERAPII
wygodny, luźny, nie krępujący ruchów
Zapraszamy na konsultacje, diagnozę
i zajęcia indywidualne do naszego Centrum Sens.