fbpx

Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na użycie plików cookies, zobacz Polityka Cookies.
W każdej chwili możesz swobodnie zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich zapisywaniu. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

Joomla Monster Education Template

Indywidualna Stymulacja Słuchu dra Kjelda Johansena 

JIAS - Johansen Individualised Auditory Stimulation

Diagnoza i Terapia

O METODZIE

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena usprawnia procesy
PRZETWARZANIA BODŹCÓW SŁUCHOWYCH.

Twórcą metody Indywidualny Trening Słuchowy jest dr Kjeld Johansen - duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej 10 minut dziennie przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 10 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa przeciętnie 10-15 miesięcy.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dra Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych - Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.

Johansen IAS - DLA KOGO i PRZY JAKICH ZABURZENIACH

Metoda JIAS przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.

Warto z niej skorzystać w sytuacji stwierdzonych lub zdiagnozowanych problemów:

  • trudności w rozumieniu i zapamiętaniu wypowiedzi słownych
  • centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD)
  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności w nauce, dysleksja, dysgrafia
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • nadpobudliwość psychoruchowa
  • zaburzenia koncentracji uwagi
  • zaburzenia uwagi i percepcji słuchowej
  • zaburzenia integracji sensorycznej
  • całościowe zaburzenia rozwoju
  • dziecięce porażenie mózgowe
  • autyzm
  • inne

Uwaga: Trening Słuchowy Johansen - IAS można stosować również u dzieci z epilepsją (szczególny rodzaj muzyki na płytach).

Johansen IAS - DLA DOROSŁYCH

Czasem dorosłych dotykają takie problemy jak:

  • słaba koncentracja uwagi
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • problemy ze słuchaniem i rozumieniem tekstu mówionego
  • zwiększona wrażliwość emocjonalna i nerwowość wynikająca z problemów z przetwarzaniem słuchowym
  • niesatysfakcjonująca komunikacja z innymi ludźmi spowodowana problemami z rozumieniem mowy (często nieuświadomionymi)
  • trudności z nauką języków obcych

Trening słuchowy pozwala zrównoważyć wrażliwość słuchową - uwrażliwić na dźwięki słyszane słabo oraz zmniejszyć wrażliwość na dźwięki odbierane zbyt mocno. Pozwala także poprawić odbiór dźwięków na różnych częstotliwościach, co skutkuje poprawą w zakresie rozumienia mowy, a w konsekwencji lepszą komunikacją z innymi ludźmi.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena proponuje m.in. programy:

  • wspierające naukę języków obcych

  • przynoszące ulgę w bólach migrenowych

  • wpływające pozytywnie na gospodarkę hormonalną

  • poprawiające koncentrację uwagi

Johansen IAS - KORZYŚCI I EFEKTY

  • Lepsze PRZETWARZANIE SŁUCHOWE
  • Poprawa ROZUMIENIA języka mówionego
  • Płynniejsze WYPOWIEDZI USTNE, artykulacja
  • Lepsza KOMUNIKACJA
  • Poprawa KONCENTRACJI UWAGI
  • Poprawa umiejętności CZYTANIA
  • ZMNIEJSZENIE NADWRAŻLIWOŚCI na dźwięki
  • UWRAŻLIWIENIE NA DŹWIĘKI dotychczas niezauważane
  • Lepsze wyniki w nauce JĘZYKÓW OBCYCH

Trening Słuchowy także:

  • USPOKAJA, WYCISZA
  • Podnosi SAMOOCENĘ
  • Harmonizuje NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE (wpływając na postawę ciała)
  • Wpływa pozytywnie na RÓWNOWAGĘ i KOORDYNACJĘ

Johansen IAS - ZALETY METODY

  • możliwość wykonywania jej w WARUNKACH DOMOWYCH - szczególnie istotne dla osób mieszkających daleko od ośrodka terapeutycznego
  • KRÓTKI CZAS słuchania (10 minut dziennie)
  • ŁAGODNA, względnie mało intensywna stymulacja
  • MOŻLIWOŚĆ ŁĄCZENIA tej metody z innymi formami terapii, z jakich korzysta dziecko
  • KOSZTY rozłożone w czasie

Johansen IAS - PROCEDURA DIAGNOZY I TERAPII

1. Ustalenie terminu pierwszego spotkania

2. Wypełnienie kwestionariusza wstępnego przed pierwszą wizytą i odesłanie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Pierwsze badanie (1,5-2 godziny), które obejmuje:

  • Wywiad
  • Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badanie monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne)
  • Test dychotyczny Johansena
  • Badanie dominujących funkcji oraz lateralizacji 
  • Wypełnienie kolejnych kwestionariuszy

4. Przygotowanie indywidualnego programu Treningu Słuchowego w formie płyty CD do codziennego słuchania w domu.

5. Badanie międzyetapowe - powtarzane co 8-10 tygodni (ustalenia indywidualne), stanowiące podstawę do przygotowania kolejnej indywidualnej płyty CD.

Johansen IAS - CENNIK

  • pierwsze badanie - Diagnoza wstępna, wywiad, Test dychotyczny Johansena, Badanie lateralizacji, Audiometryczne badanie słuchu obejmujące badania monauralne i binauralne (jedno- i obuuszne) - 300 zł
  • badanie kontrolne międzyetapowe: 200 zł
  • przygotowanie indywidualnego programu treningu: 140 zł - 180 zł

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( CAPD)

Są dzieci, które mają prawidłowy słuch (potwierdzony badaniami), a mimo to nie radzą sobie z mówieniem, ze słuchaniem, czytaniem, pisaniem czy rozumieniem mowy.
Takie dzieci słyszą dźwięki w granicach normy ustalonej dla ludzi (do 20 dB), ale mają problemy ze SŁUCHANIEM.
Słyszą - lecz SŁABO ROZUMIEJĄ.
SŁUCHANIE to proces aktywny (w przeciwieństwie do biernego słyszenia), wymaga zaangażowania, świadomości
a ponadto dobrej uwagi oraz percepcji słuchowej. Jest to ROZUMIENIE tego co słyszymy.

Wiele dzieci ma problem właśnie ze słuchaniem, spowodowany zaburzeniami w zakresie percepcji oraz uwagi słuchowej
(czyli problemami z odbieraniem i przetwarzaniem dźwięków oraz gotowością do słuchania).

Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, tj. pełnym wykorzystaniem słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994). W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, uczeniu się, koncentracji uwagi, wypowiedziach pisemnych.

Możliwe OBJAWY Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego:

  • kłopoty z koncentracją uwagi
  • skupieniem się na głosie nauczyciela
  • brzydkie pismo z błędami
  • zaburzenia artykulacji, płynności wypowiedzi
  • zaburzenia emocjonalne
  • trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy
  • trudności z dobrym słyszeniem w szumie, niewielkim nawet hałasie
  • myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem
  • brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi
  • potrzeba kilkakrotnego usłyszenia polecenia
  • problemy z nauką języków obcych

Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania. Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.

Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:

• częste zapalenia ucha środkowego
• częste sączkowanie uszu
• genetyczne dyspozycje
• wcześniactwo
• niedotlenienie w czasie porodu



Back to top